Alpine Stitch HandBag Free Pattern And Budget Project ( Beginner Friendly)

 

❤  Hello, Thanks for dropping by 

Hari ni aku nak share a very simple tutorial untuk buat Handbag sesuai buat beginner crocheter. Project ni pun tak makan cost yang besar, aku just pakai acrylic yarn di dalam 160gm dan satu Butang sahaja. Sesuai bagi beginner crocheter yang nak try project kecil. Teknik ni sangat simple tapi bagi newbie kena training dulu macam mana untuk  achieve perfect square, bukan granny square tapi square cara menaik. Sometime bagi amateur crocheter ada sesetengah yang tak tahu di mana chain untuk stitch yang terakhir. 

Aku nak share sedikit teknik yang aku guna dan mudah difahami, bila nak buat turning project kita akan chain 1 untuk single crochet, chain 2 untuk double dan 3 untuk treble atau semasa guna benang yang tebal. Setiap kali kita nak buat turning aku suggest untuk insert hook kat dalam stitch (chain yang paling atas) bukan kat luar stitch, teorinya di sini kalau kita masukkan hook d luar stitch dan buat stitch aku yakin hujung square korang mesti berlubang. Bila kita nak buat frame nanti lubang tu akan jadi lagi besar so aku suggest korang untuk sentiasa teliti semasa membuat turning. Selain itu kira total stitch kalau ada nampak perubahan bentuk pada projek. 


Without any further do, jom start tutorial ni ❤

Supply: 

Yarn, Hook, tapestry needle

Stitch mark

Buttons

So di dalam projek ni kita kna perlukan 3 kepingan base, pertama untuk kepingan depan, kedua untuk kepingan belakang dan ketiga is optional aku buat satu lagi kepingan kecil untuk letak phone. 

Firstly aku buat front piece dulu. 

Round 1- 2 Tak kesah korang nak buat berapa chain ikut suka nak besar macam mana, Projek aku ni aku buat chain 40 + 2 , kemudian buat half double crochet di semua stitch untuk row ni

Round 3 - 5 Half double crochet

Round 6  ( Start Alpine Stitch) 2 Half double crochet 1 front post double crochet ( Ini hanya untuk permulaan jahitan sahaja), 1 half double crochet, 1 front post double crochet ( Selang seli) bila dah nak sampai hujung save 2 stitch untuk 2 half double crochet

Round 6 Chain 2 dan half double sampai hujung

Seterusnya korang ulang semula round 5 dengan 6 sehingga korang puas hati dengan tinggi untuk kepingan hadapan korang. Dalam project aku, aku buat sampai 32 round. Bagi Beginner yang tak familiar dengan Alpine stitch boleh tengok tutorial ni Tutorial Alpine Stitch 



Round 1 - 5

Finish 37 round

Dah siap Front piece ni aku buat untuk belakang pula, untuk bahagian ni korang boleh buat design sendiri tapi aku buat lagi tinggi daripada front piece aku . Boleh refer gambar dibawah untuk rujukan korang. 

Kat bahagian sini aku repeat balik step macam aku buat front piece tu. Tapi bezanya bahagian ni lebih panjang sedikit dan akan ada perubahan stitch di hujung piece. Seperti front piece aku buat 32 round untuk alpine stitch tetapi bahagian ni aku tambah lagi 12 round so total alpine stitch aku ada 44 round. Step ni optional, boleh buat ikut desire korang nak panjang macam mana.

Round 45 - Half double crochet

Round 46 -  Half double crochet 18 kali, Chain 4, Skip 4 Stitch , half double crochet 18 kali

Chain space ni adalah untuk lubang butang, kalau butang korang kecil just kurangkan chain dan kalau butang korang lagi besar korang just tambah chain.

 Round 47 - 50 - Half Double crochet  all around. ( Note- Bila da sampai kat space chain boleh  half Double crochet 4 kali, Methodnya sama dengan chain permulaan project. Buat stitch kat dalam chain. )


Nampak kat gambar macam square aku tak berapa lurus tapi actually jahitan aku kata hujung agak curling up but tak da masalah sebap nanti  nak buat framing. Also aku tak potong yarn, aku direct buat framing dan attach front piece aku. 


Space chain untuk lubang butang

Frame starter

Round 51 - 3 Half double crochet into the same space, half double crochet 38 times, 3 half double crochet into the same space
so, kat sini aku buat corner dengan cara 3 half double crochet kat satu lubang stitch yang sama so tak la nampak bersegi sangat.
Round 52  Half double crochet all around

Selepas dah siap Round 52 boleh ambil front piece korang dan boleh attach dengan piece belakang. Aku suggest untuk guna stitch mark supaya korang senang nak sama ratakan jahitan untuk depan dan belakang. Tapi kalau tak ada stitch marker korang boleh pakai alternative lain seperti pakai pin rambut, keronsang atau yang paling mudah just guna yarn. Kalau korang pakai yarn korang boleh ikat kedua piece bersama.



Round 53 - half double crochet di keliling project untuk attach kepingan depan dan belakang seterusnya untuk membuat frame project ni.
Kat gambar ni aku hanya buat satu round sahaja untuk framing but end up aku buat sampai 4 round, tapi korang boleh tambah kalau korang nak. Kalau korang dah puas hati boleh gunting yarn dan  jahit ekor benang.      
                                                                                                                                                                                                                                Tali Bag                                                      

Lepas dah siap buat framing boleh start untuk buat tali bag. Cara untuk buat tali beg ni sangat simple, aku buat simple supaya beginner pun boleh follow. Cara attach tali ni korang kena buat chain 1 atau ikat Yarn kat tempat korang nak buat tali. So cara aku, aku chain dulu baru aku insert hook kat dalam stitch bahagian tepi frame then selepas tu aku chain dalam sampai panjang yang aku nak. kat sini korang tak perlu buat kiraan just ikut keselesaan korang nak panjang macam mana. Selepas tu dah cukup chain, korang boleh buat slip stitch kat bahagian sebelah bag korang. Pastikan tali korang tak bergulung dan lurus semasa buat slip stitch, 1 half double crochet next stitch ( Sebelah dengan slip stitch) kemudian half double crochet di keliling tali. Korang boleh Repeat step ni kalau korang nak lagi tebal. 
Selain tu ada tips lain lagi untuk buat tali beg ni tapi aku lagi selesa guna teknik ni. 

Tali


Selepas dah siap bahagian tali boleh fasten off dan weave ekor yarn korang, tips aku kat sini tingal kan ekor yarn panjang sedikit untuk kuatkan lagi kekuatan tali korang. Project ni hampir siap korang just tingal tambah butang atau apa apa accessories yang korang nak. Pastikan semasa menjahit butang, korang letak betul2 kat tengah lubang dan jahit dekat front piece. Then Finish.

Butang


Yang ni Optional, aku ada buat extra pouch kat belakang bag aku untuk letak handphone. Cara buat sama sahaja aku masih guna alpine stitch  tapi aku buat kecik sedikit khas untuk phone sahaja.



Beg ni aku tak buat lining sebap project ni aku buat untuk budget friendly dan juga khas untuk beginner. Korang boleh tambah kalau nak tapi kalau tak pakai pun tak apa sebap alpine stitch ni rapat dan tak berlubang sangat almost not necessary untuk pakai lining. Selain daripada itu beg ni senang je nak basuh tapi tak boleh masuk dalam mesin basuh, cuma kena basuh pakai tangan tapi tak boleh diperah. 



Project ni cuma ambil masa 3 hari  tu pun aku banyak buang masa, kalau korang fully buat aku rasa dalam dua hari pun boleh siap. Aku harap korang enjoy dan terinspirasi dengan Tutorial aku, kalau korang follow tutorial aku korang boleh post dekat page Facebook Group ni. Selamat mencuba and Happy Crocheting guys ❤











Post a Comment

0 Comments