I TRIED EMBOIDERY Starter Kit FOR THE SECOND TIME

 💖 Hello, thanks for dropping by 💖


Hi korang, posting aku kali ini adalah berkaitan dengan Sulaman (embroidery). This is my 2nd times trying embroidery which is im still a newbie also i wanted to share my journey dengan korang and mybe you get some useful information bagi yang baru nak berjinak-jinak dalam hobi ni.  Aku sangat encourage korang untuk try benda yang baru sebap whos know maybe you gonna love it. Hobi ni dah lama duduk kat dalam my bucket list and Alhamdulillah finally dapat juga aku try. Kalau ada orang tanya aku "What craft have you learned while social distancing?" well embroidery is one.

Kepada yang baru pertama kali di dalam blog aku, aku suggest untuk baca my previous post sebap posting ni berkait, Untuk baca boleh click di SINI. So this kit aku beli sekali dengat kit pertama aku untuk full detail pasal shop ni korang kena baca my previous post ye. 


Ni adalah barang-barang yang kita akan dapat bila beli starter kit ini. 




Aku sangat puas hati dengan kualiti supply yang aku dapat , Instruction yang  include dalam kit ni pun sangat mudah untuk difahami even bagi orang yang tak ada basic menjahit pun akan dapat faham. Actully dah sebulan aku stop embroidery journey aku, tak rasa nak buat lagi bila teringat kesakitan ibu jari aku selepas siap project lepas. Aku rasa sangat traumatize bila aku ingat rasa sakit tu, dah seminggu pun jari aku belum sembuh-sembuh. Dah la ibu jari kan yang banyak kita guna dalam kehidupan seharian. Aku ingat aku nak rest dulu nak belajar sulaman ni tapi aku ada buat research sikit aku nak tahu kenapa jari aku boleh sakit bila menyulam dan jawapan yang aku dapat adalah sebap jenis kain liner or canvas embroidery aku tu jenis yang keras. Tapi serious guys canvas tu sangat keras macam canvas untuk painting. 

Aku compare la dengan kit aku yang ini, linen or canvas sulamannya sangat berbeza. Selain daripada tu aku cuba trick untuk pakai thumb protector kalau tak ada tu boleh pakai tape di keliling ibu jari untuk mengelakan ibu jari kita rasa lenguh and you guys teknik ni sangat berkesan.



Ini adalah jahitan sulaman terawal yang aku test drive dan aku boleh cakap yang kerja aku kali ini sangat mudah seingat aku sulaman ni tak makan banyak masa sangat berbanding dengan project aku sebelum ini. Lembut je kain canvas jarum pun senang je nak tembus. Untuk warna canvas aku tak ada masalah untuk guna canvas yang berwarna gelap. Dari teknik jahitan aku ada ubah sedikit aku tak tengok tutorial kat YT dan kebanyakannya aku just following the instruction given. Projek sulaman aku yang pertama aku banyak elevate teknik sulaman sebap terlalu diracun kat Youtube 😆 dah la newbie ada hati lagi nak buat yang susah2 😆 But actually kita tak perlu terlalu follow instruction sebap bagi aku tak salah untuk challenge diri kita. Betul tak? ini hanya sekadar experiment.


Untuk Gambar diatas aku ambil masa sehari untuk siapkan itu pun banyak buang masa. Seriously aku sangat enjoy dengan project ni berbanding dengan my first project. My first impression dengan hobi ni adalah sangat stressful sebap ibu jari kanan aku lenguh dan hobi ni tak buat aku relax. Then bila aku buat untuk kedua kalinya aku rasa sangat enjoy dan tak sabar nak cari bahan untuk start hobi ni balik. Conclusion dia kat sini, jangan try sekali je kita kena try dua atau 3 kali untuk menilai sesuatu hobi sebap kita tak tahu result yang kita dapat akan sama. 
 


Ini adalah overall result yang aku dapat. Aku boleh nampak perbezaan my first project dengan my second project. Untuk Satin dan fishbone stitch aku boleh cakap yang aku dah improve sikit, tetapi untuk straight line dan ramble stitch aku kena banyak perbaiki lagi teknik aku. Yang lucunya di sini, my first project untuk Ramble dan straight stitch nampak sangat kemas tapi tak tahu kenapa untuk project yang kedua ni teknik aku menurun. Mybe sebap aku terlalu confident kot 😆 tapi its ok aku boleh training lagi. 


Untuk jahitan belakang aku rasa aku dah tahu teknik macam mana untuk lagi kemaskan jahitan dan juga macam mana cara untuk save lagi banyak benang. Korang boleh nampak perbezaan dari gambar di atas. Tips kat sini yang aku boleh share adalah jangan ambil jalan singkat contohnya, kalau ada sulaman yang menggunakan benang yang sama korang jangan lompat terus untuk teruskan sulaman. Aku rasa lagi baik korang fasten off dan start dari mula balik sebap bila aku buat macam ni banyak benang aku boleh simpan tak adalah membazir. Satu lagi jika kita pakai benang yang panjang, jari korang kena control pergerakan benang di bawah canvas supaya tak ada benang yang tersangkut atau tak ada lebihan benang yang tetingal semasa menyulam. 



And you guys ni adalah comperation between my first and my second embroidery work. What do you think? adakah aku improve atau sebaliknya. So overall, aku rasa aku ada improve dari segi placement jarum semasa menyulam, aku da improve dari segi penjimatan benang dan teknik sulaman aku some what ada improve. Aku rasa this basic sulaman aku boleh perbaiki lagi kalau aku training dalam 2 atau 3 kali. Aku sangat suggest korang untuk cuba menyulam sebap resultnya sangat cantik and it kind of satisfy bila kita tengok. I bet this gonna be my conversation piece kalau ada tetamu datang kat rumah 😁

I dont want to be sound arrogant but im so proud of what im making. Mybe this is one of my habit yang aku sentiasa curious and aku rasa selalu happy bila aku dapat siapkan sesuatu craft even though craft aku sometime nampak sendu. Thats is the beauty kalau kita sangat passion dengan sesuatu benda. 

Kalau korang suka dengan posting aku untuk kali ini korang boleh visit Facebook aku untuk lihat lagi banyak content seperti ini. Untuk join korang boleh click di SINI. Jom terus berinpirasi dan jangan takut untuk mencuba benda yang baru, anyway guys thanks for visiting my blog and stay safe. 💕 

























Post a Comment

0 Comments