JENIS JAHITAN DAN PATTERN CROCHET

 

HELLO GUYS, THANKS FOR YOUR VISIT ✌✌✌✌


Dalam dunia crochet ni, kita mesti selalu berimaginasi dalam structuring projeck kita kan?

Sometimes sebelum kita buat project kita kena demo2 dulu jenis jahitan yang sesuai atau pattern  yang kita nak archived. Best nya crochet ni, method ni terlalu mudah dan santai, even dengan project if kita ada miss jahitan senang je kita nak ubah balik. Teringat masa baru belajar crochet dulu, banyak project yang rosak sebap  kiraan salah and silap jahitan also aku ni xda sifu jadi kena belajar la sendiri dari YT. If korang da belajar basic jahitan mybe korang boleh explore jenis pattern pula, aku harap posting aku kali ni dapat inspired kan korang untuk yours next project ❤


Single, half dan double crochet ni da suma taw kan. ini adalah basic jenis jahitan. Guna satu jenis jahitan pun dah bleh buat banyak project. 

Half Double crochet

     Double Crochet


So pattern pertama yang aku share dngar korang adalah pattern crochet Tunisian honey comb.
mesti korang selalu nampak pattern ni kan? Tapi kalau macam aku ni bila dah tengok selalu je lupa nama pattern. So dengan ada posting ni senang da la aku nak trace nama2 pattern yang aku nak buat.
Tetapi this pattern aku tak suggest  untuk amateur  crocheter sebap teknik pattern ni agak tricky. Selain daripada tu jenis Tunisian stitch adalah jenis jahitan menggunakan teknik knitting bukannya crochet. 
Teknik Crochet ni blh cakap very universal la teknik jahitannya, kalau korang berminat nak start buat  Tunisian stitches korang kena perlukan hook khas untuk Tunisian Crochet. 
Hook dia beza sikit ye guys, batang jarum panjang dan ada dua mata hook. 
 Aku blh ckp jenis Tunisian ni lawa guys, memang korang perlukan satu project yg dedicated untuk Tunisan crochet, rugi kalau korang xda collection jahitan ni. heheheh

Maybe next time aku akan post pasal Tunisian crochet sebap ada banyak teknik dan pattern yg menarik dari this stitches.

Tunisian Honey Comb

Tunisian Honey Comb
Tunisian Honey Comb


Okey next adalah jenis stitch yang agak basic jga la but not really. Why i said that sebap jenis this stitch are very simple and yet nampak very interesting gituww. This stitch kena panggil POPcorn ada jga yang pangil bobble or puff stitch. This stitch aku banyak gunakan untuk buat bunga and sleeve sweeter. But sadly guys aku da x ingat kat mana aku simpan my crochet pic collection, aku boleh ckp this stitch aku suka but CONS jahitan ni kene pakai bnyak Yarn  ahhahhaha, what a bummer! Contoh selalu satu project makan 200gm yarn tapi kalau korang nak commit this pattern korang kena double the quantity. Lastly this stitch hanya perlu tahu basic crochet je xsusah pun sebenarnya.  

PopCorn Stitch


Oleh kerana aku ada banyak scrap yarn aku nak teruskan dengan sample Alpine crochet. Kalau selalu buat single and double crochet je mesti boring kan cuma lainya stitch ni adalah teknik front post dan stitch ni sangat interesting. Korang boleh tengok kat YT apa itu font post atau tngk tutorial Alpine crochet. This pattern kan sangat sesuai buat bakul sebap design ni sangat structur nak2 lagi pakai polyester Yarn yang agak tough. This picture sekadar contoh jahitan je aku buat just nak bagi idea kat korang tapi aku nak say sorry jga sebap guna scrap yarn je. hehhehehe, yarn acrylic lagi tu ☺ but kita pakai apa pun boleh guna sekadar training je tapi kalau nak pakai acrylic yarn pun xda masalah sebenarnya. korang just kena guna jarum yg kecil sikit so jahitan korang lebih ketat and pilih benang yang tebal. So aku harap korang try buat stitch ni untuk tambah collection. 

Alpine crochet

Next design ni pun aku pakai acrylic yarn juga as a sample. Stitch ni agak ber'texture' ye and again must ada dalam collection korang. Nama stitch ni BASKETWEAVE CROCHET. Stitch ni sangat simple guna double crochet je dengan front and back post. Teknik ni pretty basic Amature crocheter boleh tengk tutorial kat YT and boleh start slow also this pattern dia x leceh sangat, kiraan chain flexible just guna 4x4x4+3 or ikut suka korang nak mcm mana. This design lawa kalau buat alas meja or up to you nak buat apa. Just guna imagination korang nak mcm mana.  

BASKETWEAVE CROCHET


BASKETWEAVE CROCHET


Lastly aku nak share dengan korang pattern DAISY PUFF stitch. Well first aku tengok pattern ni terus aku jatuh cinta ☺ tapi tengok mcm susah je nak buat. Pattern ni adalah one of my fav, banyak project aku buat dengan design ni. Testure wise memang fluffy nak2 lagi guna novelty yarn kan, kalau korang tak kenal jenis2 yarn korang boleh refer my previous post ❤ Pattern ni korang boleh buat selimut, karpet ke, alas kaki or ikut la apa yang korang rasa nak buat. Seperti design Puff yang lain Pattern puff crochet ni perlu banyak guna kan yarn so sebelum korang nak start projek pastikan korang beli yarn yang cukup. Just double the quantity. Pattern ni pun sangat senang nak buat xperlu buat kiraan chain beginner pun boleh buat. Bagi aku kiraan chain tu sangat leceh, malas nak kira berulang kali so aku just share idea kat korang pattern yang sangat effortless and ikut vision korang.   

DAISY PUFF 

DAISY PUFF 

DAISY PUFF 

Hopefully korang suka dengan sharing aku hari ini. Tapi ada terlalu banyak lagi jenis Stitch d luar sana yang korang boleh explore sendiri and also be creative. Satu tips untuk korang kalau nak buat pattern yang ber texture ni pemilihan teksture dan warna yarn adalah sangat penting. aku x suggest pakai colour2 yang gelap ni or pakai cotton yarn. Bila guna yarn yang gelap overall texture project kita tu tak berapa nak timbul and why i said jangan pakai cotton yarn sebap cotton ni dia x berapa suka dengan texture, bila kita guna cotton yarn texture agak mendatar dan its not pleasure nak tengok sebap motif kita buat pattern texture ni untuk show off texture. Tapi optional la, like i said ikut creativity korang macam mana korang nak tackel project korang.

Well guys, one again thanks again dah click blog aku. Aku harap posting aku dapat membantu korang serba sedikit. Aku pun still dalam proses belajar dan sentiasa akan belajar. Lastly, be creative and dont be afraid untuk try new things.
Bye guys, HAPPY CROCHETING ☺

Post a Comment

0 Comments