NEWBIE TRYING DIY DREAM CATCHER (EASY)

❤ HELLO, THANKS FOR VISITING MY BLOG ❤


SO FOR TODAY POST AS THE TITLE MENTION, AKU TRY MAKING MY OWN DREAM CATCHER WHICH IS AKU RASA SANGAT SENANG DAN FAMILY FRIENDLY SESUAI SANGAT UNTUK AKTIVITI DENGAN ANAK ANAK. SUPPLY DIY NI PUN TAK DA LAH MAHAL DAN TAK PERLU FOLLOW BAHAN BAHAN AKU SEBAP NI SEMUA OPTIONAL KORANG BOLEH IKUT CREATIVITY SENDIRI NAK PAKAI APA.

Aku tak la kreatif dalam bidang handcraft ni tapi aku suka sangat mencuba even bakat tu memang tak da >_<  For today aku nak share experience aku kat korang so korang tak buat silap macam aku also aku nak says sorry kat korang sebap project aku ni agak sendu kejadian nya. But silap tu yang improve kita kan. So Let's start....

Bahan bahan yang perlu adalah :



  • Newspaper
  • Tali / Wax rope
  • Gam kertas / Glue gun
  • Gunting
  • Tutup balang bulat
  • Bulu
  • Deco craft rope
Ni la bahan yang aku gunakan, actually bahan bahan ni bukan korang mesti ada baru korang boleh buat ni optional je. Contohnya newpaper tu korang boleh ganti dengan kotak pun ok, tali korang boleh tukar dengan reben, Yarn atau fabric pun boleh juga. Ikut pada creativity masing masing. Kalau nak ganti gam kertas dengan glue gun korang kena hati hati la ye.

FIRST STEP:

Gunting newspaper memanjang

Kemudian gulung menggunakan pencil


Gam di hujung kertas

Gulung atas permukaan yang rata supaya gulungan lebih ketat dan sekata.


Lepas da gulung tu korang boleh buat dalam 6 batang  atau lebih untuk structure yang lagi kuat dan senang nak gulung tali nanti. Double kan newspaper semasa menggulung, ni la first error yang aku buat  aku just buat sekeping keping je jadi ring aku pun tak berapa nak kukuh. Jangan lupa untuk gam d hujung gulungan supaya gulungan tu tak lepas. 


Lepas da siap mengulung boleh la ratakan ketas untuk step seterusnya.


STEP 2: 



Ambil penutup balang dan buat lilitan di keliling bulatan

Gam


Buat step ni tak perlu banyak sangat gam nanti lambat nak kering. Lapis gulungan berulang kali kalau rasa tak berapa kukuh bulatan ring. 


Kalau dah puas hati dengan structure ring tunggu gam kering dalam sejam dua dan biarkan dalam mold ( tutup bekas)

Step ni pun aku ada buat silap sebap aku tak sabar nak tunggu gam kering jadi ring aku jadi kecut bila aku ikat tali dikeliling ring. Step ni sangat penting ye guys jangan nak cepat je mcm aku :p nanti menyesal bila da siap. Selain daripada itu dalam pemilihan mold korang boleh pilih shape apa je yang korang nak biar jadi unique sebap apa yang aku share ni optional.


STEP 3:

Bila da kering gam boleh la letak tali

So jenis tali ni optional, ikut korang nak guna tali jenis apa, just guna creativity korang. Kat sini aku ada silap aku pakai gam lagi untuk lekatkan tali tapi sebenarnya  tak perlu nak letak, bila aku letak gam ring aku jadi basah dah mold aku berubah, dah tak jadi bulat da jadi bujur >_< so jangan buat macam aku taw. Semasa korang buat ni jangan buat ketat sangat. nanti rosak form bulatan korang.



Aku try untuk reshape ring aku tapi dah terlambat sebap permukaan yang basah tu dah kat dalam dan kalau nak tunggu kering pun ambil masa. So first try ni aku radu je.

STEP 4:

 
Lepas da siap gulung tali keliling ring korang boleh la start buat design di dalam ring. So design yang aku try buat ni pattern bintang. But sadly ring aku tak berapa sturdy lembek je so susah aku nak archive pattern yang aku nak. Kalau nak follow design aku pun boleh, just refer picture kat bawah.

Buat 5 penjuru



Just repeat step 1 sampai korang kehabisan space.

Kalau korang dah puas hati korang boleh gunting tali dan hujung tali tu boleh ikat atau jahit supaya hujung tali tu tak teburai.

STEP 5:
 

For decoration aku pakai natural deco rope ni, motif ni aku suka design yang simple je tak nak busy sangat and aku x suka terlalu teratur. Lagi messy lagi aku suka but simple la. Theme natural ni memang kena dengan aesthetic aku walaupun project aku ni tak jadi but still aku appreciate. Selain daripada itu korang boleh letak manik, charms ke, bunga ke atau daun kering pun tak apa , ikut je creativity masing masing.


Then bila da siap decoration  di dalam ring korang boleh la start design ekor dream catcher.


Well design aku agak typical la, sangat basic also supply aku agak limited. Tak sempat lagi nak collect bahan so just guna apa yang ada. Satu tips aku boleh share kat korang kalau tak da bulu korang boleh DIY sendiri guna teknik Macrame feather yang sangat simple  just perlukan Yarn sahaja. Again aku nak ingatkan korang, just ikut creativity sendiri. 
 

Ini la kejadian my completed project, very simple, banyak flaws but yet still special sebap ni adalah my first try. Like my other project every first project handcraft aku akan simpan so in future aku boleh tngk balik banyak mana da aku improve. 

Just for additional, aku try to redeem my self but this time aku guna teknik lain, teknik favorite aku teknik Crochet. Aku tak buat teknik ni dari awal sebap aku nak taw dahulu apa pros and cons project DIY ni supaya aku taw macam  mana nak tackle my next project.  
So this is the result. 






I can say, this time aku ambil masa sedikit tak rushing. Ring aku lebih sturdy dan process kali ni lebih mudah dan teratur. Tapi bila pakai yarn warna hitam ni pattern tak timbul sangat but aku pilih hitam sebap aku suka motif monochrome.

In conclusion, project ni kira sangat senang kalau kita buat proper dan just ikut creativity korang. Art ni bukan limited, art itu bebas ikut macam mana kita nak express dan sangat fun. So just imagine kita buat project DIY ni dengan family mesti best kan bukan bakat yang kita perlukan tapi creativity. Tapi let me remind korang sebelum start apa apa project korang kena ada game plan dahulu, benda ni sangat penting untuk jimatkan barang supply korang dan memudahkan proses project korang.  Aku harap posting aku dapat membantu korang serba sedikit dan tak buat silap macam aku. Have fun dan selamat mencuba. 


Post a Comment

2 Comments

Anonymous said…
Uishh hebatt
Mimang bha ko jeng 🤣 apa2 pun makasih la 🤣